Jullar och träsnipor

Lilla kålviks båtbyggeri

Johnny och Christina Andersson

Bara några kilometer från sommarturistparadiset Mollösund ligger Lilla Kålviks båtbyggeri. Det lilla båtbyggeriet ligger i en vik, utmejslad i bohusgraniten och väl skyddad från Nordsjöns mäktiga vatten. Här på syd-västsidan av Orust stupar hällarna kala ned i vattnet, men högre upp i bergen finns strimmor av ljung som på håll får stenen att skifta i rosa och grönt. Båtvarvet har legat här sedan 1960-talet och här bygger Christina och Johnny sina båtar på ett traditionsenligt sätt.

Christina och Johnny Andersson är båtbyggare på Lilla Kålviks båtbyggeri på Orust. Mor och son har jobbat tillsammans så länge Johnny kan minnas och de har fått överta båtbyggeriet av Christinas pappa Roland Persson. Tillsammans är de åttonde och nionde generationens båtbyggare och de gjuter liv i traditionella träbåtar som snipor, jullar och ekor.

Johnny Andersson har båtbyggandet i blodet och byggde sin första eka när han var 13 år gammal. Då hade han redan fått följa med mamma Christina till båtbyggeriet i många år. Att bygga träbåtar är ett äkta hantverk med långa traditioner.

– Från att ha varit rena bruksbåtar för fiske och transport används idag träbåten mer för dagsturer och fritidsturer. Jag har lärt mig hantverket via min morfar och min mamma och kompletterat kunskaperna på båtbyggargymnasium här på ön, säger Johnny.

– Trä är ett levande material, så det blir mer känsla i en träbåt. Dessutom tycker jag en träbåt går bättre i sjön genom att de är mer stabila än plastbåtar. Skrovformen är också beprövad genom årens lopp. Eftersom vi har Nordsjön precis runt udden är det viktigt med bra egenskaper i sjön, säger Johnny.

Att bygga båtar i trä ställer höga krav på materialet. Christina och Johnny arbetar först och främst i ek som är hårt, starkt och beständigt mot röta. Men för att ekträ ska bli möjligt att bearbeta så måste trät sågas upp och sedan torka – ströläggas – ordentligt. Eken måste torka minst två år ända upp till fem år, annars finns i vissa fall risk att den spricker.

Men ek är tungt och i båtarna används därför olika träslag, särskilt i de båtar som ska ros. De delar som kräver mest styrka som spanten, översta bordet i skrovet samt för- och akterstäv är i ek, medan andra delar görs i lärkträ som är lättare. Den lilla Andunge-båten görs i mahogny eller oregon pine.

För att kunna planera så lagrar Christina och Johnny mycket trä själva. Och det är inte bara raka, fina träd som används.

– Olika sorters trä passar på skilda ställen i båten. Till och med böjt trä med mycket kvistar i kan passa utmärkt till ett spant, som exempel, medan träd med få kvistar blir bättre till bordläggningen i skrovet eller till däcket, säger Johnny.

Sättet att bygga båtarna på Lilla Kålviks båtbyggeri har inte ändrats mycket sedan Christina och Johnny började lära sig båtbyggandets konst av Christinas far. Eken, lacken, limmet, verktygen och maskinerna är desamma. Alla de komponenter man arbetar med har testats genom årens lopp. Ända sedan far och morfar Roland byggde sina båtar har västkustens salta vatten och hårda vindar obönhörligt avslöjat om någon komponent inte håller måttet. De båtar som byggs idag på Lilla Kålviks båtbyggeri bygger i första hand på Rolands mallar.

Christina och Johnny förvaltar kunskapen och arvet, samtidigt som man fyller på med erfarenheter man själv gjort. Varje båt blir ett unikt bygge.
– Ingen båt blir den ena lik, inte ens om jag byggt den själv. Sedan är det klart att vi också vill utvecklas med våra kunder. Till exempel har vi börjat leverera båtar med elmotorer i, säger Johnny.

Hur många båtar som byggs per år beror lite på storleken. I snitt hinner Christina och Johnny med två 20-fotsbåtar och en eka på ett år. Hantverk och kvalitet får ta tid på Lilla Kålvik.

För att båtarna ska få ett så långt liv som möjligt erbjuder Lilla Kålviks båtbyggeri också vinterförvaring i en isolerad hall. På så vis kan de också följa sina båtars åldrande på nära håll så att de kan underhållas på bästa sätt för att de ska ge sina ägare glädje i många år.

– Nio av tio båtar som vi säljer vinterförvaras hos oss. Vi rensar botten, mattar ned lacken och stryker på ett lager fernissa utvändigt. Invändigt brukar vi bara behöva olja skrovet. Det är alltid ett kärt återseende när båtarna kommer in för vintern, berättar Johnny.

Att bygga en båt kräver kläder som är sköna att jobba många, långa timmar i. Johnny och Christina uppskattar Björnkläder som kompletterar sina slitstarka tyger med mer moderna material.
– Det är ofta trångt om utrymme när vi bygger och man får väldigt ofta sitta nerhukad och jobba. Därför är det extra bekvämt med stretch i kläderna, det betyder verkligen mycket. Och knäskydden går ju inte att vara utan såklart, säger Johnny.

När en båt ska levereras känns det alltid speciellt. En blandning av stolthet och vemod. Christina och Johnny bygger båtar både tillsammans och var för sig, men det är Christina som lackar och fernissar båtarna innan de ska levereras. Båtarna från Lilla Kålvik har så pass fina toleranser att de inte ska ta in något vatten när de sjösätts.

Västkusten bjuder inte bara på solsken, så att kunna hålla sig torr och varm ute håller humöret uppe. Vattentäta skalplagg hjälper till när Christina och Johnny söker efter trä eller rör sig utomhus. Att söka efter trä, lägga i och ta upp båtar, förtöja eller flytta båtarna mellan bryggorna måste göras även när det regnar.

Att skiljas från en båt man byggt på länge är speciellt.
– Det är både en lättnads känsla och en glädje att bli klar. Och trots att vi lämnar båten till kunden så är det ju vår båt ändå, säger Johnny.

Liksom träbåtsbyggandet tar Björnkläder vara på traditionerna och arvet från över 100 år av hantverkskunnande. Precis som båtbyggandet utvecklas med tiden blandar Björnkläder beprövade material med moderna, högteknologiska tyger och tekniker. På så vis kan Björnkläder tillföra komfort och skydd till båtbyggarna på Lilla Kålvik.